Honlap testreszabása




készítette a honlap.hu

Beszoktatás

Szülővel történő fokozatos beszoktatás

"Valójában a beszoktatás az elválásra való felkészülés folyamata. Ideális esetben a célja az, hogy a gyermek a lehető legkevesebb stresszel legyen képes meglépni az otthoni közegből az intézményibe, az egész napos anyai gondozásból a más gondozókkal való napi több órás együttlétre való váltást."

 
A bölcsődei élet megkezdése számos változással  jár a kisgyermek és a család életében.
A gyermek fizikai és szociális környezete, addigi napirendje, életritmusa megváltozik, mindez hatással lesz rá.
Fontos feladatunk ezért, hogy az igények kielégítése mellett csökkentsük azokat a problémákat, nehézségeket, amelyeket a szülőktől való elválás, környezetváltozás okoz.

Intézményeinkben a bölcsődei alapelvek alkalmazásával segítjük a kisgyermeket az adaptáció folyamán.

Fokozatosság elve
Szülővel, közeli családtaggal történő fokozatos beszoktatás: Az anya/szülő vagy a beszoktatást végző családtag jelenléte a kisgyermek számára biztonságot ad, és megkönnyíti az új környezethez való alkalmazkodást.

“Saját kisgyermeknevelő” rendszer
A kisgyermeket a beszoktatás ideje alatt ugyanaz a – “saját” – kisgyermeknevelő segíti. Így közöttük fokozatos kialakul egyfajta érzelmi kapcsolat, bizalom, kötődés, amely mérsékli az adaptáció során mutatkozó stresszt.

 Az első héten a gyermek az anyával/beszoktatást végző személlyel együtt ismerkedik meg kisgyermeknevelőjével, az új környezettel és szokásokkal. Ekkor a kisgyermeknevelő megfigyelő, majd a gyermek reakcióit figyelembe véve a 4-5. napon belül fokozatosan átveszi az anyától a gondozási tevékenységeket, de az anya még jelen van. A második héttől a gyermek egyre több időt tölt az anya nélkül a bölcsődében, míg a hét végére már az egész napja a bölcsődei élet rendje szerint történik.
Ez a módszer lehetőséget ad arra, hogy a lehető legkíméletesebb módon történjen az elválás, és a kisgyermek biztonságban érezze magát az új környezetben. A szülők megismerhetik az ellátás minden részletét, közvetlenül láthatják a nevelő munkát, a nevelői magatartást, az alkalmazott módszereket.